Maureen Jennings, jak już pisałam wcześniej (Wokół Maureen Jennings- część 1- książki), jest autorką serii opowiadań o detektywie Williamie Murdochu. Książki te są mocno osadzone w realiach XIX wiecznego Toronto i być może to (choć oczywiście nie tylko) przyczyniło się do bardzo dużej popularności całej serii w Kanadzie.
Zekranizowane zostały trzy pierwsze książki z serii (w kolejności 1, 3, 2). Trzy ekranizacje stworzyły mini serię filmów telewizyjnych pod wspólnym tytułem „The Murdoch Mysteries” („Tajemnice Detektywa Murdocha”), jednak każdy z odcinków zachował podtytuł tożsamy z tytułem książki stanowiącej jego inspirację. Producentem projektu zostało Shaftesbury Films oraz Original Pictures.
W rolę detektywa Williama Murdocha wcielił się Peter Outerbridge, inspektora Thomasa Brackenreida Colm Meaney, Dr Julii Ogden Keeley Hawes, a posterunkowego Georga Crabtree Matthew MacFadzean.
Detektyw William Murdoch jest bardzo inteligentnym śledczym używającym nowoczesnych metod kryminalistyki do rozwiązywania spraw. Katolik w protestanckim świecie. Entuzjasta jazdy na rowerze. Kawaler tęskniący za swą zmarła narzeczoną Lizą, lecz powoli otwierający się na możliwość bycia w nowym związku.
Inspektor Thomas Brackenreid to przełożony Murdocha. Zupełnie nie rozumie i nie wierzy w skuteczność nowoczesnej kryminalistyki. Jest za to tradycjonalistą uwikłanym w świat układów i koneksji, dbającym o swój wizerunek w oczach przełożonych, prasy i opinii publicznej.
Dr Julia Ogden to młoda, inteligentna lekarka pracująca dla koronera miasta Toronto. Podobnie jak detektyw Murdoch jest entuzjastką nauki i nowoczesnej kryminalistyki.
Posterunkowy George Crabtree to młody, inteligentny i energiczny policjant, który dzięki swojej ciekawości i chęci poznania sposobu pracy detektywa, staje się jego bliskim współpracownikiem.
Jako pierwsza doczekała się ekranizacji (13.05.2004) książka „Except the Dying” („Ostatnia noc jej życia”, 1997). Film wyreżyserował Michael DeCarlo, a scenariusz napisała Janet MacLean.
Akcja dzieje się w wiktoriańskim Toronto. Na jednej z ulic posterunkowy Oliver Wicken znajduje martwą, nagą dziewczynę. Detektyw Murdoch, który zostaje wezwany na miejsce znalezienia ciała, zaczyna dochodzenie. Szybko ustala, że ciało dziewczyny zostało rozebrane już po jej śmierci i zrobiła to najprawdopodobniej kobieta. Postanawia przepytać mieszkanki znajdującej się tuż obok kamienicy. Tak trafia do mieszkania Ettie Weston i Alice Duff. Kobiety ani myślą współpracować z policją. Tymczasem na miejsce przybywa koroner Dr Julia Ogden. Szybko okazuje się, że detektyw i pani doktor są entuzjastami nowoczesnych technik kryminalistyki. Przełożony detektywa, inspektor Thomas Brackenreid wolałby, aby Murdoch prowadził śledztwo tradycyjnymi metodami, naciska też na niego, aby ten nie ważył się przesłuchiwać protestanckiego polityka ani jego rodziny i jak najszybciej zakończył śledztwo. Czy Murdoch posłucha szefa?
Drugą z zekranizowanych (12.09.2004) książek była „Poor Tom Is Cold” („Biedny Tom już wystygł”, 2001). Reżyserem tej części został również Michael DeCarlo, a scenariusz napisała Janet MacLean.
Posterunkowy George Crabtree znajduje w piwnicy opuszczonego budynku ciało swojego kolegi policjanta Olivera Wickena. Natychmiast wzywa na miejsce detektywa Murdocha. Wiele wskazuje na to, że Oliver popełnił samobójstwo. Detektyw szybko znajduje jednak poszlaki sugerujące coś zupełnie innego. W dochodzeniu pomaga mu posterunkowy Crabtree oraz Dr Julia Ogden. Bliska współpraca sprawia, że detektyw coraz częściej myśli o pani doktor. W toku śledztwa Murdoch trafia do akademii muzycznej w której spotyka dawną znajomą Ettie Weston. Jak dalej potoczy się śledztwo? Czy Murdoch, mimo niechęci i braku wiary otoczenia w skuteczność jego metod pracy, zdoła wyjaśnić okoliczności śmierci młodego policjanta?
Jako trzecia została zekranizowana (14.10.2004) książka pt. „Under the Dragon’s Tail”(„Pod gwiazdami Smoka”, 1998). Film wyreżyserował John L’Ecuyer, a scenariusz napisała Janet MacLean.
Detektyw Murdoch wraz z posterunkowym Crabtree prowadzą dochodzenie w sprawie morderstwa Dolly Capshaw. Śledczy odkrywają, że kobieta była położną i najprawdopodobniej zajmowała się głównie pomocą przy tzw. „kobiecych problemach”. Niestety, tym razem przy sprawie nie pomaga Dr Julia Ogden, która wyjechała na stypendium, a jej obowiązki przejął Dr Finth. Korzystając z nowych technik, takich jak odciski palców i analiza pisma ręcznego, Murdoch eliminuje kilku podejrzanych, ale ma dowód, że w domu Dolly był wścibski sąsiad, pan Golding. Okazuje się również, że z biurka zmarłej zginął rejestr jej klientów- duża czerwona książka z wizerunkiem smoka na okładce. W toku śledztwa detektyw trafia do dwóch, wydawać by się mogło nie związanych z Dolly kobiet, żony sędziego Maude Pedlow oraz pracującej jako medium Ettie Weston. Tymczasem inspektor Ramsgate (w tym filmie nie spotykamy inspektora Brackenreida) zleca Murdochowi kolejną sprawę. Ma on wyśledzić, kto podtruwa przygotowującego się do bardzo ważnej walki bokserskiej Georga Crabtree.
Wszystkie trzy filmy, to stosunkowo wierna adaptacja książek Maureen Jennings. Oczywiście w scenariuszu pojawiły się, większe lub mniejsze zmiany w stosunku do treści książek, ale jest to chyba nieuniknione w przypadku przenoszenia literatury na ekran.
Najistotniejszą zmianą jest wyeksponowanie postaci Dr Julii Ogden. W książkach (przynajmniej w czterech pierwszych z serii) zaledwie miga nam gdzieś w tle, natomiast w filmie staje się jedną z głównych postaci. Nie pojawia się za to postać Enid Jones i jej syna Alwyna, dość znacząca dla książkowej fabuły.
Ettie Weston widzimy w aż trzech filmach, natomiast u Maureen Jennings spotykamy ją tylko w jednej z zekranizowanych książek.
Państwo Arthur i Beatrice Kitchen, książkowi gospodarze, przyjaciele i powiernicy Murdocha pojawiają się w filmach (i to tylko dwóch pierwszych) raczej epizodycznie.
Nieznacznie zmienia się również postać samego detektywa. Filmowy William Murdoch bardzo intensywnie korzysta z nowoczesnych metod kryminalistyki, w książkach ten motyw nie jest tak wyeksponowany. Wydaje się również, że filmowy William jest bardziej elegancki, ciut lepiej sytuowany i starszy, niż jego książkowy pierwowzór.
Wszystkie trzy filmy to porządnie nakręcone kryminały z ciekawą fabułą i trafnie dobraną obsadą. Dobrze się je ogląda, mimo że wydają się nieco mroczniejsze niż książki. Niestety, nie podbiły mojego serca. Owszem, uważam je za dobre filmy i jeśli pytacie czy warto je obejrzeć, to z czystym sumieniem powiem, że tak (sama obejrzałam je więcej niż raz). Natomiast mi osobiście zabrakło w nich tego, co tak zachwyciło mnie w książkach Maureen Jennings. Brak mi poczucia, że jestem w świecie detektywa Murdocha, że przeniosłam się do XIX wiecznego Toronto. Świat nie jest tu tak realistycznie przedstawiony jak w książkach. Czytając, oczami wyobraźni widziałam więcej, niż zobaczyłam na ekranie.
Opisane przeze mnie powyżej filmy, to nie jedyne ekranizacje serii opowiadań o detektywie Williamie Murdochu. W 2008 roku na motywach powieści Maureen Jennings powstał pierwszy sezon serialu telewizyjnego „Murdoch Mysteries” („Detektyw Murdoch”), ale o tym w części trzeciej, która już wkrótce pojawi się na naszym Portalu.
Temat Cię zaciekawił? Widziałeś te filmy? Chcesz na ten temat porozmawiać? Zapraszam na nasze Forum.
Źródło obrazu tytułowego: https://i.ytimg.com/sh/Nn2UMc4tuvB3IIoDUW0I3g/market.jpg